Zdobienia, barwność, wyjątkowość - tak definiujemy folklor. Łączy ze sobą tradycjonalizm z nowoczesnością przedstawiając się jako styl, który czerpie inspiracje z tradycyjnych wzorów i motywów etnicznych, wykorzystując przy tym naturalne tkaniny. Uzupełnianie swoich ubrań o styl folk stało się popularne już w latach 60…, kiedy to hipisowska społeczność znana jako - ,,dzieci kwiaty”, namiętnie w swoich stylizacjach odwoływała się do tradycyjnych i etnicznych klimatów.
Obecnie folkowe motywy chętnie w swoich kolekcjach przemycają światowi projektanci, a wśród nich niezmiennie wierny stylowi jest brand Etro czy Missoni. Wiele sieciowych marek modowych jak Mango czy Intropia tworzy kolekcje inspirowane lokalnym stylem, co w efekcie daje ciekawe połączenie tradycyjnych wzorów czy motywów z nowoczesnym designem.
Doceniając wyjątkowość trendu również my sięgnęliśmy po lokalne inspiracje w wiosennym sezonie. W naszym bielskim butiku i w sklepie online możecie zobaczyć efekty współpracy z Centrum Koronki Koniakowskiej, której misterne dzieła zdobią nasze beskidzkie projekty. Ta kapsułowa kolekcja została nazwana LUSI LACE by Anna Drabczyńska!
Źródło inspiracji
Koronka Koniakowska to wymagająca technika ręcznego szydełkowania z nici tzw. kordonka, tworzona przez kobiety z nieco oddanego od Bielska-Białej, Koniakowa w Beskidzie Śląskim. Koronczarska tradycja sięga początków XX wieku, a ich wyjątkowość polega m.in. na niestosowaniu wzorników. Dzięki temu każdy projekt jest unikalny i jego wygląd oraz ilość elementów są zależne jedynie od wyobraźni koronczarki. Ten sposób szydełkowania, zwany także ,,heklowaniem” nie jest praktykowany w żadnym innym miejscu na świecie, a tradycja jest przekazywana z pokolenia na pokolenie. Z tej techniki powstają m.in. serwety, obrusy, ozdoby domowe, a także kołnierzyki, bluzki, a nawet suknie ślubne. Ostatnio nawet w portfolio koronkarskiego centrum pojawiła się bielizna powstała przy współpracy również z lokalną marką, Dalia Lingerie.
Koronka Koniakowska zdobyła uznanie wielu osobistości, w tym papieża Jana Pawła II, prezydentów Polski, angielskiej królowej Elżbiety II czy gwiazd show-biznesu jak Beyoncé, Lady Gaga albo Britney Spears, dla których zostały stworzone unikatowe koronki w przeróżnych formach. Oryginalność i jako źródło inspiracji, to lokalne rękodzieło docenione zostało również przez takich projektantów, jak Arkadius, Christian Dior czy Louis Vuitton, którzy chwali ich jakość, unikatowość, a niektóre motywy przemycili w swoich kolekcjach.
Jednym z imponujących osiągnięć było wykonanie zamówienia dla japońskiej projektantki Rei Kawakubo, właścicielki firmy Comme de Gargons, która wykorzystała ową koronkę do stworzenia fraka ślubnego, otwierając tym projektem pokaz na Paris Fashion Week 2018. Koronczarki stworzyły także specjalną kolekcję serwet i sukien, które można było zobaczyć na wystawie Expo 2022 w Dubaju, tym samym prezentując tam największą na świecie Koronkę Koniakowską, która pobiła rekord Guinessa w 2013 roku (mając 5 m średnicy i zużywając do jej wykonania ponad 50 km nici).
LUSI LACE - nowa kolekcja w folkowym stylu hand-made
Współpraca Anna Drabczyńska & Koronka Koniakowska została podjęta z pasji oraz talentu dwóch kobiet: naszej projektantki Anny Drabczyńskiej i Prezes Fundacji Koronki Koniakowskiej, Lucyny Ligockiej-Kohut, która jest pomysłodawczynią projektu. Ten projekt również nie miałby miejsca, gdyby nie zaangażowanie utalentowanych koronczarek prosto z malowniczego Koniakowa.
Autorem koronkowych wzorów jest Helena Wróbel, wybitna koronczarka, która ozdobiła kolekcję zaprojektowaną przez Annę Drabczyńską w wyjątkowe wzory. Nowa linia ubrań nosi nazwę LUSI LACE i już teraz znajduje się w naszym sklepie! Zobaczcie i oceńcie sami, dajcie znać w komentarzach i piszcie, co jeszcze waszym zdaniem mogłoby się pojawić w ofercie tej kapsułowej kolekcji.